Ontwerpen voor de Next Economy

Afgelopen december kregen wij alvast een voorproefje van de WdKa afstudeerders in Het Gebouw van ZOHO. De eindpresentatie van de afstudeerrichting Commercial Practice. We zagen data en service designersbranding zwaargewichten en new frontiers pioniers. Zoals het team van Plasticiet dat plastic recycled naar nieuw plaatmateriaal waarmee alles van huizen tot klokken gemaakt kan gaan worden, een designer die haar stoffen heeft gebaseerd op haar eigen DNA patroon en een bonbon die ons de smaaksensatie van een Karel Appel of een Gustav Klimt kunstwerk laat proeven.

Een korte uitleg:

Aan de Willem de Kooning Academie (WdKa) worden al jaren relevante economische skills ontwikkeld zoals design methodieken, ontwerpend onderzoek, ideation en data design. De afstudeerrichting Commercial Practice richt haar curriculum nu in op context en uitdagingen van de next economy, waardoor jaarlijks zo’n vijftig ontwerpers voor de next economy op de markt gaan komen. Commercial Practice bestaat uit:

  • New Frontiers daagt studenten uit om te experimenteren: wat zijn de markten, producten en diensten van de toekomst?
  • Branding gaat erom vorm te geven aan nieuwe waarden en behoeften: welke relatie gaan de brands van de toekomst aan met het individu?
  • Data design gaat om het ontwikkelen van nieuwe tools en visuals om data sets relevant te maken voor samenleving en economie.
  • Service design draait om design methodieken voor een diensteneconomie – complementair of zelfs vervangend aan het huidige product-denken.

Voor meer info, kijk hier. Voor nu eerst de foto’s: