In het kort

Aan de Willem de Kooning Academie (WdKA) worden al jaren relevante economische skills ontwikkeld zoals design methodieken, ontwerpend onderzoek, ideation en data design. De afstudeerrichting Commercial Practice richt haar curriculum nu in op context en uitdagingen van de next economy, waardoor jaarlijks zo’n vijftig ontwerpers voor de next economy op de markt gaan komen.

Waarom

De wereld verandert steeds sneller, onder andere door disruptieve technologieën. Dat levert nieuwe vraagstukken op, maar vooral ook nieuwe kansen voor aankomende ontwerpers. De Willem de kooning Academie en haar Commercial Practices wil haar studenten opleiden om deze ontwikkelingen productief te benaderen en daardoor de meerwaarde van creatieven voor de economie explicieter te maken en te vergroten.

Uitgangspositie

Creatieve inbreng is voor bedrijven nog nooit zo belangrijk geweest als nu. Om nieuwe waardecreatie te ontwikkelen, onontgonnen markten te ontdekken en om transitieopgaven in tastbaar design te vertalen. De WdKA heeft het curriculum hier nu voor een belangrijk deel op ingericht: Commercial Practice beslaat data design, service design, branding en new frontiers. De volgende stap naar de next economy draait om het bieden van nieuwe contexten, vraagstukken en samenwerkingspartners.

Wat gaan we doen?

We richten de vier vraagstukken in op de opgaven van de next economy. We dragen onze studenten de effectuation theorie aan: producten en diensten snel ontwikkelen, snel lanceren, en durven te falen, om uiteindelijk groter succes te bereiken.

De Next Economy in de vier vraagstukken:

New Frontiers daagt studenten uit om te experimenteren, nieuwe dwarsverbanden te leggen en grenzen te verleggen. Van paradigma shift naar nieuwe markten: wat zijn de markten, producten en diensten van de toekomst?

Branding gaat erom vorm te geven aan nieuwe waarden, behoeften en ways of life. Kernwoorden zijn identiteit en vertrouwen, de sleutelfactoren in een steeds beweeglijkere economie, waarin de rol van het individu steeds groter wordt. Welke relatie gaan de brands van de toekomst aan met het individu?

Data design gaat over de uitdagingen zoals big data en open data. Hoe gaan de toekomstige decision makers die toepassen in onze digitale wereld? Kunstenaars en designers leren nieuwe tools en visuals te ontwikkelen om data sets relevant te maken voor samenleving en economie.

Service design draait om design methodieken voor een diensteneconomie – complementair of zelfs vervangend aan het huidige product-denken. Co-creatie staat centraal. Hoe betrekken we stakeholders in het ontwerpen van next business modellen en marktrelaties?

Impact

De Willem de Kooning Academie wil pioniers ontwikkelen, de innovators die de next economy nodig heeft. Vanuit de Commercial Practice komen jaarlijks designers en kunstenaars op de arbeidsmarkt die de bagage hebben om de next economy mede te ontwikkelen als design professional, challenger, en out-of-the-box denker. Afstudeerders zijn in staat om voor kleine en grote bedrijven nieuwe kansen in de next economy te ontwikkelen; en om er zelf een goed bestaan in op te bouwen.

Acties

Het curriculum wordt gaande dit schooljaar aangepast, samen met ondernemers uit de stad. Enkele voorbeelden van al gerealiseerde projecten binnen de vraagstukken:

DATA DESIGN – Bram Fritz – Raad
A tool to help new talent pursue professional dreams
bramfritz.design

SERVICE DESIGN – Ilona Bockmeulen – Cul.Ver
A platform to educate the police on cultural diversity
http://cargocollective.com/ilonabockmeulen/Cul-Ver

NEW FRONTIERS – Jade Ruijzenaars – Crangon Crangon
A story about shrimps in the Netherlands
jaderuijzenaars.com

BRANDING – Glenn Da Silva – Love Assist
Appliances for an elderly love story
http://www.glenndasilva.nl/Love-Assist

Grote uitrol

Vanaf komend jaar zijn de nieuwe disciplines binnen next economy leidend voor de ontwerpers van de toekomst.

“The key to success in commercial practices is maintaining a delicate balance between following your own vision and responding to the needs and abilities of the stakeholders who will eventually determine your success: your client, the end users, and the many experts who are needed in order to create complex commercial products. The most viable and feasible commercial concepts are the ones that still have these recognisable ingredients of empathy and vision. ” – Pieter Jongerius – Managing Director Fabrique

Wij zoeken nu

  • Opdrachtgevers met een next economy context voor researches, stages en design opgaven– aansluitend op de vier vraagstukken.

Contact

Margo Ludoph
Head of School Design & Commercial Practice
m.j.ludoph@hr.nl

Myrna van de Water
Manager Externe Betrekkingen
wdka.projects@hr.nl