Skills #8 Upcycling

Op 3 april 2017 duiken we weer in de Skills for the Next Economy in Pakhuis de Zwijger. De vierdelige reeks over de ‘nieuwe economie’ en de bijbehorende vaardigheden. Samen met verschillende pioniers onderzocht Studio Wolfpack de skills voor de toekomst. Deze keer op het programma: Upcycling.

Recycling is voor beginners. Hoe vind je radicaal nieuwe toepassingen voor overbodige machines, leegstaande fabrieken, onbetaalbare personeelsbestanden en materialen die voorheen nog afval heetten? Hoe maak je ze méér waard? Voor de next economy zullen we afscheid moeten nemen van complete industrietakken zoals de petrochemie – maar weggooien is zonde. Upcycling is de kunst om van afgeschreven materiaal opnieuw vruchtbare business te maken. Of dat nu mensen, gasleidingen, machines of afvalstromen zijn. Het vergt scherpe analyse, slimme timing, dapper ondernemerschap en soms ronduit macht om in te grijpen.

Met deze keer de volgende gasten:

  • Prof. dr. Derk Loorbach pleitte in zijn oratie voor de oprichting van een Ministerie van Afbraak. Dat zou moeten coördineren in het verantwoord afbouwen van industrietakken en systemen die vooruitgang in de weg staan. Nu, terwijl de kabinetsformatie in volle gang is, vragen we door: wat is de ontbrekende paragraaf in het regeerakkoord, hoe ziet dat Ministerie eruit en wat moet het gaan doen?
  • Jacqueline Zuidweg startte in 1994 haar bedrijf in schuldhulpverlening voor MKB-ondernemers met financiële problemen (Zuidweg & Partners). Doorstarten gaat over ondernemerschap, kennis van de cijfers, gevoel voor timing en over het inzicht dat je falen kunt omzetten in iets waardevols.
  • Maya van der Steenhoven is directeur van het Programmabureau Warmte Koude Zuid Holland, en initiator van de campagne Van Gas Los. Van Gas Los vergt een ferme upcycling van de energiemarkt. Hoe houden we netwerkbedrijven, industrie en netbeheerders overeind, terwijl aardgas en bijbehorende leidingen weg moeten?
  • We Make Carpets is een collectief bestaande uit Kunstenaar Bob Waardenburg en ontwerpers Marcia Nolte en Stijn van der Vleuten.  Centrale rol in deze kunstwerken spelen altijd producten afkomstig uit de massa industrie. Producten die zo normaal zijn dat men er maar zelden de esthetische waarde van in ziet. Door deze producten in extreem grote hoeveelheden te verwerken in hun installaties weet We Make Carpets ze vaak een nieuw aanzien te geven in de ogen van de toeschouwer.
  • Dick de Kock (oprichter van Coffee Company) vindt het bizar dat we mensen als afgeschreven zouden beschouwen. Daarom zette hij samen met Marco den Dunnen (ex-politieagent) en Rodney van den Hengel de koffiebar Heilige Boontjes op.

Voor meer info en aanmelden.